Odszkodowanie za opóźniony pociąg – wszystko co trzeba wiedzieć
Masz bilet na podróż koleją, ale zamiast jechać, wciąż stoisz na stacji? Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z faktu przysługiwania im w takiej sytuacji odszkodowania za opóźnienie pociągu z winy przewoźnika. Sprawdź, kiedy należy Ci się rekompensata, na jaką formę zadośćuczynienia możesz liczyć od PKP i jak skutecznie złożyć formularz wniosku o pieniądze za opóźnione połączenie kolejowe.
Czy za opóźnienie pociągu należy się odszkodowanie?
Zgodnie z treścią unijnego Rozporządzenia nr 1371/2007/WE dotyczącego praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym, przewoźnik zobowiązany jest zrekompensować pasażerowi spóźnienie. Oznacza to, że jeśli tylko spełnione zostaną określone w przepisach warunki, jak najbardziej możesz składać wniosek o odszkodowanie za opóźnienie pociągu. O jakich przesłankach mowa? Formularz o roszczenie będzie skuteczny w sytuacji, gdy:
- połączenie zostało opóźnione o co najmniej 60 minut,
- sytuacja dotyczy pociągów dalekobieżnych, obsługiwanych przez PKP Intercity, Express Intercity Premium, Express Intercity, InterRegio, TLK, lub połączenia międzynarodowego pomiędzy krajami Unii Europejskiej,
- wysokość odszkodowania za opóźniony pociąg wynosi co najmniej 4 euro,
- spóźnienie powstało z przyczyn zależnych od przewoźnika.
W powyższej sytuacji śmiało możesz składać formularz o zadośćuczynienie za opóźnienie ze strony przewoźnika. Co więcej, zgodnie z przepisami ustawy Prawo przewozowe PKP na Twój wniosek będzie musiało wypłacić Ci również dodatkową rekompensatę, jeśli brak możliwości odbycia podróży w zakładanym terminie spowodował powstanie szkody.
Forma i wysokość odszkodowania za opóźniony pociąg?
Osoby, które z winy przewoźnika nie mogły planowo dojechać do wyznaczonego celu, mają prawo składać na stosownym formularzu wniosek o rekompensatę, w wysokości uzależnionej od czasu trwania spóźnienia.
- Jeśli opóźnienie pociągu wyniosło co najmniej 60, ale mniej niż 120 minut, pasażerowi należy się odszkodowanie w wysokości 25% wartości biletu.
- Podróżny, który na kurs musiał oczekiwać 120 lub więcej minut, ma prawo składać do PKP wniosek o zadośćuczynienie w wysokości 50% ceny biletu.
Zastanawiając się, czy za opóźnienie pociągu należy się odszkodowanie, warto pamiętać, że przewoźnik nie będzie musiał go wypłacać, jeśli kwota stanowiąca 25 lub 50% ceny biletu będzie niższa niż 4 euro, a więc niż 17,80 zł na dzień pisania tego artykułu. Warto dodać, że zadośćuczynienie za opóźniony kurs może obejmować zarówno zwrot części pieniędzy za bilet, jak i możliwość kontynuowania podróży. Przewoźnik może więc na Twój wyraźny wniosek zaproponować bilet na połączenie w innym terminie. Jeśli oczekiwania przedłużą się do wielu godzin, pasażerom oprócz odszkodowania za opóźnienie należą się także nieodpłatne napoje i posiłki.
Doznana szkoda, a odszkodowanie za opóźnienie pociągu
Jak już wspomnieliśmy, jako pasażer możesz wystąpić z dodatkowym roszczeniem na postawie przepisów Prawa przewozowego. Chodzi o sytuację, w której opóźniony pociąg przyczynił się do powstania szkody – np. gdy przepadła Ci wizyta u lekarza, rozmowa kwalifikacyjna czy obrona pracy magisterskiej. Pamiętaj jednak, że nie wystarczy złożyć stosowny formularz – konieczne będzie udowodnienie, że szkoda faktycznie została wyrządzona.
Wniosek o odszkodowanie za opóźniony pociąg
Zadośćuczynienie od przewoźnika należy Ci się, jeśli masz bilet na wybrany kurs. To jednak nie wszystko. Aby uzyskać od PKP odszkodowanie za opóźnienie pociągu, musisz wypełnić stosowny formularz, umieszczając we wniosku m.in.:
- Twoje dane osobowe,
- numer opóźnionego pociągu oraz stację docelową,
- datę, godzinę i stację wyjazdu,
- formę, w jakiej chcesz otrzymać rekompensatę.
Warto jak najszybciej spełnić wszystkie formalności, jednocześnie pamiętając, że prawo daje możliwość złożenia wniosku zarówno o rekompensatę za samo spóźnienie, jak i za poniesioną szkodę – jedno roszczenie wyklucza w tym przypadku drugiego.
Sprawdź: PKP – odszkodowanie za opóźnienie pociągu formularz. (komentarz dla DPO: link nofollow)
Kiedy PKP może nie wypłacić odszkodowania za opóźnienie?
Jak już wspomnieliśmy, przewoźnik może uniknąć odpowiedzialności w sytuacji, gdy nie zostaną spełnione wszystkie niezbędne, wymienione wyżej przesłanki. Jeśli ubieganie się o odszkodowanie za opóźniony pociąg sprawia Ci trudności, bądź uważasz, że PKP zignorowało Twój formularz lub bezprawnie odmówiło Ci rekompensaty, koniecznie skontaktuj się z nami. Skorzystaj z usług firmy odszkodowawczej, by zyskać cenne wsparcie w skutecznym dochodzeniu roszczenia, które Ci się należy.