skip to Main Content
Odszkodowania Za Opóźniony Lot – Co Robić?

Odszkodowania za opóźniony lot – co robić?

Podróż samolotem powinna kojarzyć się z przyjemnością oraz bezpieczeństwem. Dlatego też wymagamy od linii lotniczych pełnego profesjonalizmu. Niestety nie zawsze spełniają oczekiwania. Dobrym przykładem są momenty, w których wylot nie odbywa się w wyznaczonym czasie. Wówczas można zażądać odszkodowania za opóźniony lot. Jak to zrobić? Czy w każdej sytuacji przysługuje rekompensata? Czy istnieje coś takiego jak przedawnienie skargi i jak to wygląda w przypadku konkretnych linii, np. WizzAir? Wszystkiego na ten temat dowiesz się z naszego artykułu.

Do jakich przepisów można się odwołać?

Prawa pasażera są znane na całym świecie. Nie wszędzie jednak wyglądają tak samo. Na dodatek duże znaczenie ma miejsce zarejestrowania przewoźnika. W przypadku Lufthansy czy WizzAir należy patrzeć na prawo europejskie. Pierwsza firma pochodzi z Niemiec, a druga z Węgier. Nierzadko jednak obywatele UE muszą skorzystać z linii pochodzących spoza naszego kontynentu (np. amerykańskiego United Airlines). I wtedy sprawy o odszkodowania za opóźnienie ulegają komplikacji.

Zacznijmy jednak od unijnych przepisów. Według Rozporządzenia WE 216/2004 można złożyć wniosek o zadośćuczynienie za opóźniony lot w momencie, gdy:

  • przylot do miejsca docelowego będzie o 3 godziny późniejszy niż w planach,
  • odprawa odbyła się w ustalonym czasie (na co najmniej 45 min przed odlotem),
  • wina za opóźnienie należy do linii lotniczej (np. WizzAir czy Ryanair),
  • samolot wystartował z terenu Unii Europejskiej lub wylądował na terenie Unii Europejskiej (wyjątkiem są przewoźnicy z siedzibą poza UE),
  • nie nastąpiło przedawnienie.

Co więc robić w przypadku skorzystania z amerykańskich linii, które obsługiwały trasę w Stanach Zjednoczonych? Na szczęście reguluje to Konwencja Montrealska z 2003 roku, którą podpisało 120 krajów (włącznie z USA). Co do zasady jest ona zbliżona we wnioskach oraz prawach do Rozporządzenia WE 216/2004. Reguluje więc także kwestie związane z pieniędzmi za opóźniony lot.

Za podsumowanie niech posłuży tabelka, która w jasny sposób wskazuje, kiedy można ubiegać się o rekompensatę za opóźnienia w myśl europejskich standardów.

TrasaPrzewoźnik z UEPrzewoźnik spoza UE
Z UE do UEMożna się ubiegaćMożna się ubiegać
Z UE poza UEMożna się ubiegaćMożna się ubiegać
Spoza UE do UEMożna się ubiegaćNie można się ubiegać
Spoza UE poza UENie można się ubiegaćNie można się ubiegać

Jakie należy się odszkodowanie za opóźniony lot?

Dotarcie do miejsca docelowego po planowanym czasie upoważnia do otrzymania zadośćuczynienia. Może ono przybrać kilka form. Reguluje je wyżej opisane Rozporządzenie WE. W zależności od tego, z jaką sytuacją mamy do czynienia, można liczyć na:

  • posiłki i napoje w liczbie adekwatnej do czasu oczekiwania, dwie rozmowy telefoniczne, dwa maile (powyżej 2 godzin opóźnienia),
  • odszkodowanie pieniężne (co najmniej 3 godziny opóźnienia),
  • zwrot kosztów lub zaoferowanie innego połączenia z punktem docelowym (powyżej 5 godzin opóźnienia).

Ile w takim razie może wynosić odszkodowanie? Jest to ściśle określone i dotyczy wyłącznie sytuacji, w których nie odbył się w planowanym czasie lot. Odszkodowanie za opóźnienie powyżej 3 godzin dzieli się na trzy sekcje.

  1. 250 euro przysługuje lotom odbywającym się na trasie do 1500 km.
  2. 400 euro można uzyskać za loty w UE dłuższe niż 1500 km i inne podróże o długości między 1500 a 3000 km.
  3. 600 euro przyznaje się wszystkim pozostałym typom lotów.

Jak więc widać, kwota odszkodowania nie należy do małych nawet w najniższej kategorii. Dlatego wiele osób ubiega się o słuszną z każdego punktu widzenia rekompensatę za opóźniony lot w każdej firmie: od WizzAir, przez Lufthansę aż po Ryanair.

Miałeś wypadek? Korzystny odkup szkody z Contra Odszkodowania!

Czy pieniądze za opóźniony lot muszą być wypłacane w euro?

To ciekawa kwestia, która na szczęście została rozstrzygnięta przez Trybunał Sprawiedliwości UE. Może ona szczególnie ciekawić pasażerów z krajów, gdzie nie obowiązuje wspólna waluta – jak w Polsce. Czy więc można uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot od WizzAir czy Lufthansy w złotówkach?

Wątpliwości pojawiły się ze względu na treść Rozporządzenia WE 216/2004. Podane tam kwoty występują w euro. Dlatego jeden z przewoźników odmówił wypłaty Polce 1698,64 zł rekompensaty, co wynosiło równowartość 400 euro według kursu wymiany walut NBP w dniu wytoczenia powództwa. TSUE odpowiedział jednoznacznie: pasażerka może domagać się wypłaty odszkodowania za opóźnienie w walucie obowiązującej w jego miejscu zamieszkania. Każde inne rozwiązanie byłoby sprzeczne z równym traktowaniem wszystkich obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej (dotyczy to także terminów przedawnienia).

Choć to powinno być standardem, należy spodziewać się, że niektóre firmy mogą chcieć skorzystać z niewiedzy klienta lub po prostu przeoczyć taką możliwość. Wówczas warto uzyskać profesjonalną pomoc w walce o odszkodowanie za opóźniony lot wypłacane w walucie krajowej.

W jaki sposób można otrzymać odszkodowanie za opóźniony lot?

Większość linii lotniczych bez problemu przyznaje się do błędu, jeśli faktycznie wynika on z zaniedbań firmy. Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot w związku z tym? Droga do jego uzyskania jest w teorii bardzo prosta. W WizzAir, Lufthansie czy PLL LOT wystarczy wypełnić formularz znajdujący się na stronie przewoźnika, załączyć dokumenty związane z rezerwacją biletu i poczekać na wydanie decyzji. Powinna ona pojawić się w ciągu 30 dni od momentu wysłania wniosku.

A co zrobić, gdy po miesiącu wciąż nie ma odpowiedzi ze strony linii lotniczej? Albo gdy pasażer spotka się z nieuzasadnioną odmową? Wówczas najlepiej wstąpić na drogę sądową. To ostatni sposób na to, aby uzyskać należne pieniądze za opóźnienie.

W tym celu warto skontaktować się z firmą specjalizującą się w tego typu sprawach. Dzięki temu oszczędza się czas, a szanse na wygranie sprawy znacząco wzrastają. To szczególnie istotne w sprawach dotyczących bardzo dużych kwot, gdy przewoźnik nie będzie tak skory do zapłacenia odszkodowania za opóźniony lot. Im większe pieniądze, tym lepsza obrona. Właśnie dlatego wiele osób decyduje się na współpracę z profesjonalistami.

Co więcej, można dokonać cesji swojego prawa do odszkodowania. Oznacza to jego sprzedaż naszej firmie za ustalone pieniądze. Dzięki temu od razu otrzymuje się gotówkę – bez przejmowania się rozprawami oraz wynikiem sprawy. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy nie mają czasu na przedłużające się procesy sądowe.

Kiedy nie można uzyskać odszkodowania za opóźniony lot?

Istnieje kilka przypadków, w których nie można liczyć na rekompensatę. Dla przykładu liczy się czas składania wniosku. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego mamy tylko rok na zgłoszenie chęci wystąpienia o odszkodowanie za opóźniony lot. Potem następuje przedawnienie. Przewoźnik ma wówczas możliwość odrzucenia takiej skargi.

Oprócz tego należy spodziewać się odmowy, gdy wystąpią nadzwyczajne okoliczności uniemożliwiające dotarcie na czas – i to nie z winy linii lotniczej. Rozporządzenie WE 216/2004 wskazuje kilka takich przypadków:

  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • destabilizacja polityczna,
  • zamknięcie przestrzeni powietrznej,
  • złe warunki pogodowe.

Co istotne, strajki pracowników WizzAir, Lufthansy czy innych przewoźników nie należą do nadzwyczajnych okoliczności, ponieważ firma nie ma na nie wpływu. Jednak przerwy w pracy osób niezatrudnianych przez linię lotniczą (np. obsługę lotniska) są już zaliczane do tej kategorii.

Jak wygląda kwestia odszkodowań za opóźnienia linii WizzAir?

To z całą pewnością jedna z najpopularniejszych marek w całej Europie. Wyróżnia się przede wszystkim bardzo przystępnymi cenami. Dlatego wiele osób interesuje się też, jak wygląda w tym przypadku kwestia odszkodowania za opóźniony lot. Wizzair udostępnia na swojej stronie formularz służący do przesyłania wniosków. Można to zrobić również za pośrednictwem firmowej aplikacji. W obu przypadkach trzeba jednak mieć założone konto.

Na profilu WizzAir istnieje wręcz osobna sekcja: Roszczenia na koncie Wizz. To pokazuje, że przedsiębiorstwo poważnie podchodzi do sprawy odszkodowań. Nie oznacza to jednak, że każdy wniosek zostanie rozpatrzony pozytywnie. Wpływ na wynik mają m.in. przedawnienie czy czynniki niezależne.

Jeśli pojawiły się jakiekolwiek problemy związane z uzyskaniem rekompensaty pieniężnej za opóźniony lot, to zachęcamy do kontaktu ze specjalistami Contry. Z przyjemnością pomożemy zdobyć słuszną należność za niedogodności powstałe w wyniku złej organizacji podróży przez przewoźnika.